Vähälä Yhtiöiden tarina käynnistyi, kun Lauri Vähälä ajoi ensimmäisen puukuormansa ullavalaiselle sahalle vuonna 1937. Yhden miehen kuljetusliikkeestä on kasvanut 80 vuodessa monipuolinen logistiikkakonserni, jolla on maailmanlaajuinen verkosto. Perinteikkään perheyhtiön johdossa on kolmas sukupolvi, joka pitää kiinni isoisänsä periaatteesta: se tehdään, mikä luvataan. Alkuvaiheessa Vähälän autojen kyydissä kulki muun muassa puuta, soraa, tynnyrikiukaita, voipaketteja ja jauhoja. Tänä päivänä kuljetettavia artikkeleita on kymmeniä tuhansia, tuulilasinpesunesteestä jääkiekkokaukaloihin ja elintarvikkeista jättimäisiin teräsrulliin. Oli kyseessä pieni tai iso lähetys, nopea tai pikakuljetus, tavara viedään perille sovitussa aikataulussa – kaikissa olosuhteissa ja kaikkina vuorokauden aikoina.

 

Vähälä Yhtiöiden menestyksellinen liiketoiminta perustuu ennen muuta matkan varrella tehtyihin oikeisiin päätöksiin. Yksi tällainen on vuonna 1956 aloitettu yhteistyö logistiikka-alan uranuurtajan ja Kiitolinjan perustajan Reino Lahtikarin kanssa. Yhtiö sai valtakunnallisesta logistiikkaverkostosta vankan selkänojan toiminnalleen useaksi vuosikymmeneksi.

 

Kiitolinja-ketjun myötä Vähälä Yhtiöt pääsi osaksi kansainvälistä DB Schenker -verkostoa. Kiitolinja-brändi poistui käytöstä vuonna 2016, mutta Vähälä Yhtiöt jatkaa itsenäisenä DB Schenkerin kumppanina Suomessa ja voi DB Schenkerin kanssa tarjota asiakkailleen myös kansainvälisiä logistiikkapalveluita.

 

1960–70-luvuilla pedattiin pohja liiketoiminnan laajenemiselle. Tuohon aikaan kuljetusliikkeillä oli tarkasti määritellyt linjaliikenneluvat, jotka määrittivät, missä ne saivat liikkua. Uusia linjoja sai nopeimmin yritysostoilla, joita Vähälä teki muun muassa Jyväskylässä.

 

Yksi johtavista kuljetusliikkeistä

 

Johdettuaan perustamaansa yritystä 38 vuotta Lauri Vähälä siirsi vetovastuun pojilleen Vesalle, Jukalle, Mikolle ja Maunolle vuonna 1975. Veljekset olivat kasvaneet rekkojen keskellä ja tulleet perheyritykseen töihin vähitellen.

 

He päättivät ryhtyä satsaamaan terminaaliverkoston luomiseen. Kokkolaan, Ylivieskaan, Kemiin ja Rovaniemelle avatut tukikohdat edistivät kappaletavaraliikennettä, johon he halusivat keskittyä. 1980-luvulla Vähälän linjaoikeudet laajenivat Jyväskylästä Tampereelle ja Turkuun, ja sitä kautta syntyi kattava liikenneverkko koko Länsi-Suomeen.

 

Myös VR:n kanssa 1994–2013 toteutetut yhdistelmäkuljetukset vaikuttivat merkittävästi Vähälän liiketoimintaan. Yhtiöllä oli 1990-luvun laman aikaan liikevaihdon verran velkaa, ja kalusto oli vanhentunutta. Junan kyydissä kulki Oulun ja Helsingin välillä parhaimmillaan 15 rekkaa suuntaansa, mikä pienensi Vähälän kustannuksia olennaisesti. Veljesten johdossa Vähälästä tuli yksi maamme johtavista kuljetusliikkeistä.

 

Täyden palvelun logistiikkatalo

 

Jukan lapset Ville, Tiina ja Janne kasvoivat niin ikään perheyritykseen pienestä pitäen. Työt alkoivat kesätöistä, ja vastuuta lisättiin vähitellen. Vuonna 2009 veljekset olivat valmiita luovuttamaan kapulan heille.

 

Sisarusten johdossa Vähälä Yhtiöistä on kasvanut täyden palvelun logistiikkatalo. Kuljettamisen lisäksi Vähälässä hoidetaan tänä päivänä muun muassa varastointia, keräilyä, yhdistelyä, kuormausta, tilauksia ja laaduntarkastusta – räätälöidysti asiakkaan tarpeen mukaan. Vähälä Yhtiöt on kumppani, joka auttaa asiakkaitaan logistiikan tehostamisessa ja kehittää toimintaa yhdessä heidän kanssaan.

 

Kolmannen sukupolven johdossa oleva kotimainen perheyritys on harvinaisuus maamme logistiikkakentässä. Perheyrittäjyys on Vähälälle iso arvo, sillä perheyritykset vievät Suomen taloutta vahvasti eteenpäin. Myös edeltäjien luomia perinteitä kunnioitetaan Vähälässä suuresti – siksi rekkojen kyljessä lukee ”Luotettavasti vuodesta 1937”.